onsdag 30 september 2020

Höstfynd i zink



 Kom över ett förmånligt gammalt oljefat

i zink häromdan. Ett riktigt kap

för en zinknörd...

Och vilka gedigna grejer alltså,

 de kunde det  här med tillverkning

 av bra kvalitet förr i tiden minsann.

Detta rostar inte sönder i första taget

som det mesta nytillverkat zink

har en tendens att göra.

Så tjockt material att det tog en bra stund

att kapa locket i ena ändan.

Behövdes nog lite hjälp av manskraft

för att få upp det...!

Tunnan ska stå på framsidan vid garaget,

där tidigare bara stått en liten trälåda 

som nästan helt ruttnat sönder.

Den rymde dessutom väldigt lite,

 i den här får rätt mycket plats.


Oljade in de rostiga järnkransarna
både upptill och nertill,
för att få dem lite  mörkare, 
samt att de framträder bättre mot zinken.
I höst blir det bara calluna och
plättar på tråd ,
men till nästa sommar 
blir det både klängande och hängande
blommor i den.




4 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Minns att min farmor hade sådana vattentunnor, fast inte lika stora maggördlar. Så bra med rejäla saker som håller länge. Har också några blomkorgar i zink avsedda för blommor, men de håller inte mer än några år, så har de rostat sönder. Det blev fint med din plantering.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Åhh så snyggt !!!
    Vilket kap - blir nästan lite avundsjuk.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Vilket fynd! Så snyggt! Enkel o fin plantering också :)
    Ha en skön helg...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Såna har jag fyra stycken av som jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med.....nu vet jag 😊

    SvaraRadera