lördag 20 oktober 2018

Uppstickare bland fallna löv




Träden är nästan tomma på löv nu,
och de flesta  ligger på marken.
Saknar vår gräsklippare med uppsamlare
som gick sönder i somras.
Den blev ersatt med en bioklippare som 
är nyttigare, men ger mera arbete,
eftersom den inte samlar upp de sista löven.
Borde börja räfsa...


Mitt bland de liggande löven ståtar
en uppstickare som inte ännu fattat 
att det är höst . En dubbel julros.
 De lyckas nästan aldrig
pricka sin blomning på rätt tid här.
Endera blommar de mitt i sommarn
 eller som nu sent på hösten,
men,.. inte mig emot!

5 kommentarer:

  1. Men åhh så vacker! Den får blomma när den vill :)
    Önskar dig en härlig hösthelg...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Vilken underbart vacker julros. Hade gärna haft den blommande här hos mig:)
    Ha en fortsatt fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Hej Malin!
    Min Julros blommar också, de är så fina. En annan har knopp, lite svårfotograferade , men helt ljuvliga.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  4. Hej Malin!

    Julrosorna är vackra oavsett när de blommar men helst skall de ju bete sig som vi förväntar oss. Här blommar också en del som triggats igång av det varma vädret, jag fördrar nog vårblomningen och risken att de inte hinner invintra utan fryser ihjäl är uppenbar när det gäller t.ex. Rhododendron.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. "Kärringar mot strömmen gillas" Så jättesöt och klart att det är roligare att sticka upp nunan nu än mitt i vintern, men det är konstigt så inrutad man är på att vissa växter helt enkelt bara ska blomma en viss tid och inte annars. Jag tänker på penséerna som frösått sig och blommar nu eller amaryllisarna som kommer in i sin riktiga takt och får sommarblomning. Hyacinter på våren tycker jag också känns konstigt. Alla är ju lika vackra när än de dyker upp.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera