fredag 17 augusti 2018

Torktålig torvblocks rabatt




I sommar har orken 
minsann inte räckt till några stora
nya projekt i trädgården. Den mesta
energin i hettan har gått åt till att vattna
och försöka få befintliga växter att överleva.
Dessutom är det inte roligt att gräva
i jord som är kruttorr och smular sönder
och dammar direkt man tar ett spadtag.


Men en liten rabatt med kanter
 av torvblock fick jag iaf gjord,
 framför en stor sten bredvid uppfarten.
Har inte använt torvblock tidigare,
 de var ju roliga och enkla att jobba med.
 Eftersom rabatten var så liten
kapade jag blocken mitt itu och använde
bara halvor som förankrades med
järnpinnar inuti.


Växtvalet blev torktåliga sorter
som slingrande sandkörsbär,
 alunrot, gråtimjan 
och lite brokig revsuga nedanför.
Kärleksörten har stått där
 sen tidigare.


 Alunrot finns ju så många sorter av 
att man får beslutsångest i planthandeln.
Dessutom har jag redan många sen
tidigare. Valet föll till sist på
denna "Little Cutie Frost" som
blev ganska bra kontrast till kärleksörten.
 De rosa blommorna matchar sen varandra.

4 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Det blev en fin liten rabatt. Har en torr rabatt, där jag har problem med att hitta växter som trivs, det blev några Alunrot förra hösten. Tyvärr dog några under vintern, medan andra ser ut att trivas bra. Det är en växt som jag gillar mycket, och speciellt att de finns i så många varianter. Cutie Frost är riktigt fin.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Vilken fin rabatt! Ja du kan verkligen det där med växter...själv sätter jag lite hipp som happ och resultatet blir därefter :) Tyvärr!
    Nu har jag lite höstlängtan och att få klura lite på vad som ska planteras nästa år.
    Ha en skön helg!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Vacker liten rabatt och så fina kombos! Nej, det har inte blivit några stora projekt här heller i sommar. Vattnandet har upptagit varenda kväll, men framåt hösten kanske lusten återvänder.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. nice article great post comment information thanks for sharing.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera