fredag 18 augusti 2017

Säkra växter




På baksidan av huset i norrhörnet
är det  skuggit och gräsmattan är mest full av mossa.
Solens strålar kommer åt bara en kort stund tidigt om mornarna.


Ifjol gjorde jag en chansning och grävde ändå en rabatt där.
Planterade endast  vita astilbe och två olika funkior.


Rabatten har tagit sig över förväntan,
funkiorna har vuxit bra och
de vita astilberna lyser upp i skuggan.
Det är en lugn rabatt eftersom den innehåller
så få olika sorters växter.


I andra änden av rabatten, runt hörnet 
kommer kvällssolen åt. Där planterades en klot tuija 
och en uppstammad tuija.
Och runt om funkia och den otroligt
tacksamma salvian "Magnus" som blommat 
oavbrutet hela sommaren.
Konstaterar att jag måste börja
satsa mera på just sådana säkra växter och sluta
impulsköpa sånt som  är vackert för ögat och stunden,
 men som inte är vinterhärdig här.
Frågan är om man minns det nästa gång
i plantbutiken?....

3 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Har en gavelrabatt som inte blir bra, hur jag än gör. Det är en fin kombination, värt att prova med funkia och astilbe där. Skulle bli så mycket bättre än de stenpartiväxter jag har där nu. Tyvärr är det ganska torrt också. Det är nog dags att göra något, för att få det snyggare.
    Tack för tipset.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset.. jag håller på att anlägga en skuggrabatt. Jag tror det får bli vit Astilbe och Funkia bland annat! :)

    SvaraRadera
  3. Hej Malin!

    Vackra planteringar, helt i min smak! "I enkelheten visar sig mästaren" (Goethe) tror jag det var som kläckte visdomsorden.

    Kram!

    SvaraRadera