söndag 25 juli 2021

Guldkorn mitt i torkan




Torkan har snart tagit det mesta,

men några guldkorn finns det ännu som inte

ser allt för skrangliga ut. Den lila riddarsporren tex

 blommar fint nu just, dock bara med en stängel i år.




Och den  är en riktig humlemagnet.

Så glad för dessa små flygande pollinerare

 som syns mycket av i trädgården  nu just.


Skuggrabatten har också klarat sig bra.

Den har sol bara en stund på förmiddagen 

så fukten hålls rätt bra kvar i marken.


Där växer bara olika funkior, vit astilbe, 

hasselört och brokig skuggbräcka.

En bra och lättskött kombo.

Har delat plantor och utökat med en likadan rabatt nedanför

terassen när vi byggt om den nu i sommar.


Brokbladiga skuggbräckan ,

så ser den ut. En favvoväxt som

tål både skugga och torka.

Den växer rätt snabbt till sig i omfång

 med nya "bladbuketter", men ändå lätt att ta bort

 om man inte vill ha för mycket av dem.


2 kommentarer:

  1. Ja denna värme och torka. Så mycket vattnande och ändå slokar det mesta...inte ens tomaterna verkar trivas. Den där brokbladiga skuggbräckan var jättefin! En sån måste jag ha :)
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!
    Riktigt fin riddarsporre och en härlig färg. Har några i den färgen och samlar på mig riddarsporrar i alla färger jag kan komma över. Din skuggbräcka är fin, det är en ny bekantskap. Snyggt i din skuggrabatt. Här önskar jag mig lite mer skugga, tror det skall bli lite svalare och kanske regna i veckan som kommer.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera