torsdag 9 juli 2020

Grönsaker på gång




Extrem torka sen massor med regn.
Det är sällan lagom i odlarens värld.
Nu har iaf ärterna som jag ett tag trodde
skulle torka bort börjat blomma
och bilda ärtskidor.


I år har de äntligen fått
stabila klätterstöd av armeringsjärn.
För dessa ärter  blir exremt långa.
Jag har kallat dem XL ärter när jag
odlat flera olika sorter, men tror
 nu att dessa är  av "Lokförare Bergfeldts" jätteärt.
Fröna härstammar från Sverige och
har vandrat namnlösa via flera odlare.



Här är ärten halvvuxen men redan 10 cm lång.
Den blir tjockare och längre, men
behåller ändå sin sötma och krispighet.
Det bästa är att man äter den hel
med skidan och allt.


Försöker mig på lite broccoli i år ,
som jag inte odlat tidigare.
Och se där, ett litet början sticker fram nu.
Är ingen storodlare alls på kålsorter,
men kul om det skulle lyckas,
innan kållarverna äter upp dem..


Som synes  är larverna redan på god väg
att perforera bladen.
Har försökt spraya med såpvatten
och vattna med nässelvatten,
men får se om det hjälper?..



Purjolöken ser
däremot fräsch ut,
ser inte ut att ha några 
större fiender ...

3 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Oh, den ärten odlar min dotter, den är riktigt stor. Ditt ärtstöd är suveränt. Jag fick en broccoliplanta i år, och var osäker på om den skulle klara sig. Har virat in den i fiberduk, och hoppas som du att inte larverna kommer åt. Glömmer aldrig då jag vattnade hos dottern som odlade kål. Ena dagen var allt ok, nästa gång jag kom så fanns det inte en endaste en kålplanta kvar, bara en massa larver på plantor som såg ut som benrangel. Det var bara stammen och bladnerverna kvar. Vilken hemsk syn. Vi får hoppas på bättre tur.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Zgrabna kratka do groszku! Wygląda ładnie i wygodniej się uprawia.
    Brokuły w pojemnikach - ciekawe! Też muszę kiedyś tak posadzić.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig ärt och vackert växtstöd också! Jag vågar mig inte på att odla kål...tyvärr. Men det är ju så gott :)
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera