söndag 21 januari 2018

Knepig och kräsen Zinnia




Zinnian är en sommarblomma
jag gillar skarpt , skulle gärna odla
många olika sorter i stora hav av den.
De finns ju i massor av färger och 
former, både enkla och dubbla.


Men de är rätt så knepiga att driva upp
jämfört med många andra sommarblommor.
Lyckas alltid få dem att bli allt för
långa och kangliga,
eller så börjar bladen vissna på ungplantorna
helt plötsligt...(Fast jag inte glömt att vattna).
Sår man dem på friland blommar de mycket sent,
så  bäst är ju om man lyckas med
 drivna plantor att sätta ut. 


Hade tänkt att skippa dem helt i år,
för fjolårets misslyckade sådd 
hamnade på komposten.
Men likväl kom jag  nu hem med nya frön.
Måste bara prova dem ännu ett år, ännu en gång, 
men sen , sen (kanske) jag skippar jag dem...






6 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Och jag som såg fram emot dem, så jag har köpt några fröpåsar. Får göra ett försök.Det är nog bra att jag inte har några stora förhoppningar, kanske blir glatt överraskad. De är riktigt fina.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. De är så fina och jag har aldrig haft dom i trädgården, men nu har jag fröer så det blir ett försök så får vi se hur det går.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Brukar odla dem och det går bra, men de har en kort livslängd och man kan gott så i två omgångar. De är allt lite kinkiga och här var det i alla fall inget riktigt bra år för sommarblommor i fjol. Sol vill de ha!
    Vi håller tummarna för att de funkar i år.
    /Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Zinnia är en fantastisk sommarblomma men vissa år går den bättre och andra sämre. Förra året var inget bra Zinnia-år. Sedan verkar de olika sorterna vara väldigt olika pålitliga. Både när det gäller att gro och hur villiga de är att bli fina plantor. Hoppas du får ett riktigt fint Zinnia-år för de är verkligen underbara.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Gillar den också och det finns ganska många att välja på. Har inte bestämt med för vad det blir för frön i år. Vissa sorter är svårare än andra, fast vad misslyckades man med inte förra året.
    Lycka till med dina val och sådder i år!

    SvaraRadera
  6. Köpt min Zinnia .. undrar om man kan bevara plantan ? Då jag köpte den som liten planta på vårt växthus centralt

    SvaraRadera