tisdag 21 november 2017

Gäster från skogen


                                                                                                                                  (Talgoxe)
Med trädgård nästan mitt i skogen
får man många trevliga små vänner på köpet.
Fågelintresset har jag nog haft sedan barnsben. 
Vi matade alltid fåglarna hemma på vintern,
och även hos morföräldrarna var fågelborden  alltid fyllda.

                                                                                   (Tofsmes)
Tror nog det var morfar som mest väckte intresset
genom att  prata om dem och visa arter i fågelboken. 
På så sätt föll det sig naturligt att  lära sig
vilka gäster som besökte matställena,
och sen dess har intresset  suttit i sig.

                                                                                                                                       (Talgoxe x 3 )
Men att fota fåglar är inte det lättaste.
 Med sina supersnabba rörelser är det 
 oftast bara  ett par bilder som
blir något så när tydliga.
Och då kan man ha suttit i en timme och fotat.

                                                                                  (Skata)
 Som tur har jag
dem strax utanför köksfönstret,
så man kan sitta inomhus 
utan att behöva frysa häcken av sig.

3 kommentarer:

  1. Hej Malin!

    Men du lyckades till slut, jättefina bilder du visar och bilden på tofsmesen är en riktig fullträff. Vi har också väldigt mycket fåglar här men jag lyckas aldrig med bilderna. Måste ta mig ut och efter ett tag så är fingrarna så stelfrusna så jag ger upp. Men jag vill så gärna..

    Trevligt med dina slutsatser om hur din morfar påverkat dig. Jag är farmor till tre pojkar som är mycket upptagna av den digitala världen. Jag försöker vara en motvikt, jag säger skämtsamt att jag medvetet indoktrinerar mina barnbarn, en del blir nog förskräckta över påståendet tror jag. Men de får fågelböcker i presenter, får vara med när vi rensar holkarna och jag pratar mycket om naturen med dem.

    Hoppas att de en dag skall säga samma sak som du om din morfar.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så hälsosamt med motvikt! De värdefulla stunder du ger dem är de nog tacksamma över i framtiden ,och det frö du sått kanske gror en dag!... :)

      Radera
  2. Hej Malin!
    Härligt med fåglar, tänk att jag skriver om besök i min trädgård, både flygande och skuttande. Mitt fågelintresse har jag fått från min pappa, han kunde de flesta vanliga arterna, och hur de lät. Visst är de härliga att titta på. Och som tack för maten kvittrar de en trudelutt. Fina bilder.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera