söndag 23 april 2017

Clematis leverans



I fredags  fick jag hem en trevlig leverans
 jag gått och väntat på en tid.
Ett gäng  clematisplantor i många olika färger,
lite andra sorter än jag  sett finns att köpa här.
Dessa kommer direkt från Rogooja Farm ,i Kose vald i Estland.
Där har man odlat clematisar sedan början av 70-talet.
 Och idag har de ett enormt urval  clematisar och 
vinrankor som de själva driver upp .
De flesta clematisar är lämpliga för 
våra nordiska förhållanden.


(Bilden lånad från Rogooja Farms hemsida)

Plantorna levereras barrotade, med tvättade rötter
 och fuktigt packade. På så sätt står de sig  länge
och klarar transportsträckorna fint.
Priserna är då också mycket lägre
än om man köper en färdig krukad planta.
Plantor levereras inom alla EU länder.
Sommartid kan man även besöka Roogoja 
trädgårdsgård mellan juli och augusti.
Ett besök  man  gärna skulle kunna göra.


Idag har plantorna åkt ner i krukor
och alla såg välmående ut.
En del med ordentliga början,
och några med bara små skott ännu.
Nu ska de få växa till sig i växthuset
innan de planteras ut .
Nätterna är fortfarande kalla så 
 en fläkt får för säkerhets skull
 hålla temperaturen i växthuset
 på plussidan nattetid .

2 kommentarer:

  1. Åh, klematis! Jag har ett par olika sorter i min trädgård som är relativt nyplanterade, så jag går och väntar på att de ska bli så där härligt frodiga som man ser i andra trädgårdar. Kan absolut tänka mig ännu fler!
    Trevlig söndag och tack för kommentaren på min blogg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!
    Klematis är en favorit, de är så fina. Hade otur i början med mina, det är många som bara varat i några år. Men om jag håller mig ifrån de storblommiga så verkar det gå bra.
    Planerar en ställning med många klematis, får se om det blir gjort.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera