onsdag 16 juni 2021

Lisa den flitiga




Flitiga Lisa är en underskattad sommarblomma.
Bland de lägsta i prisklass och ofta
lite undanskymda i blomsterhandeln.
Så många år sen jag haft dem sist,
hade nästan helt glömt bort dem.


Nöjd att jag snubblade över dem nu i år
och köpte hem några plantor.
För många år sen drev jag upp dem från frö,
men det är nästan  inte värt mödan
eftersom de är så förmånliga.


När de "flitigt" som namnet,..vuxit till sig
 blir de riktigt buskiga och fyller upp
krukan så bra. Dessutom blommar
de oavbrutet hela sommaren,
 tål sol , men står  hellre i halvskugga.
Framöver ska de nog 
få hänga med här nu igen.


2 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Har inte sett dem på växtgårdarna häromkring. Min favorit var och är den dubbla i vitt eller rosa, de blommar flitigt hela sommaren. Hoppas att de kommer tillbaka, de trivdes riktigt bra i halvskugga i balkonglådor under garagefönstren. Så fina, väl värda sitt namn.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Jamen den är ju helt fantastisk och blomrik, tålig...tänk att vi väljer bort så många blommor bara för att de är lite "tråkiga". Jag ska köpa mig några i veckan! Bra tips!
    Kram från Titti

    SvaraRadera