lördag 29 maj 2021

Nordanvind och Törnrosaskjortel




Nordanvinden var frisk igår,

skönt att dona i växthuset för att slippa den.

Sen vi skaffade växthus för nio

år sen har vi inte haft så här kalla majnätter

som vi haft i år.


                                                  Brukar alltid starta upp odlingen där

i början av maj, så gjorde jag även i år,

men utan frostvakt skulle

det inta lyckas.



Har prövat driva upp Törnrosas kjortel

från frö för första gången i år, och de växter riktigt bra.

Har både  in i växthuset och utanför,

 för att se var de trivs bäst.

Den på utsidan är ännu skyddad under väv.



Den i växthuset har redan börjat få små

söta knoppar. Törnrosas kjortel lär

ska gå att övervintra frostfritt,

så det ska prövas!

3 kommentarer:

  1. Spännande :) Törnrosaskjortel är en fin slingerväxt och du borde väl få en längre blomning på den som står i växthuset tänker jag.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!
    En riktigt omväxlande maj månad har vi också haft. Jag har mina odlingar inomhus och varje vår längtar jag efter att få flytta ut dem. I år flyttade jag ut allt tidigare än vanligt in i ett plastväxthus i det stora. Det har gått bra. Vi har haft varmt och kallt om vartannat, nu i helgen skall det vara sol och värme. Din Törnrosa ser fin ut.
    Ha det gott / Marika

    SvaraRadera
  3. Ja här blev det sommar på en gång! 25 sköna grader idag...
    Törnrosasskjortel hade jag i växthuset förra året men det blev nog för varmt, den gav upp efter halva sommaren. Hoppas du klarar dina :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera