söndag 3 maj 2020

Plantering och trädgårdsfix




Äntligen lite varmare väder
och det innebär massor att göra ute.
Men det är ju det man väntat på hela vintern,
så entusiasmen och ivern är stor...
Har inte spenderat just någon tid alls
på datorn så därför lite dåligt med 
uppdaterandet här..



Sommarrudbeckiorna jag drivit upp
har bott alldeles för trångt i förrådet
 de senaste veckorna, så en del av dem
 blev planterade idag  i "loppisbyttan" 
som jag fyndade i höstas.
Klädde den förs invändigt med 
plastväv, så kanske den håller lite längre.
De fick bosätta sig i växthuset nu först,
men får snart börja vänja sig
 att stå utomhus om dagarna.


Lika trångt som rudbeckiorna haft det
har tomaterna också haft.
Skönt att få dem utplanterade nu också
innan alla blev allt för rangliga.
Några av de längsta plantorna 
har jag klippt av och rotar på nytt.
De står fortfarande inne i vaser
i väntan på nya rötter.


Wilma tomaterna som såddes först
av alla (eftersom de inte blir höga),
har redan fått knoppar. 
De hade jag första gången ifjol, och
 de små röda tomaterna var så söta och goda
så de fick hänga med även i år.
Totalt har jag i år 13 sorter,(oops,..)
varav 4 är nya för mig.
Rosella, Ukrainsk lila,
Taxi och Raketa.
De två sistnämnda från Ätliga trädgården .
Ska bli så spännande att igen få
smaka på nya sorter.




6 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Så fina tomatplantor, mina står inomhus fortfarande. Nästa år skall jag begränsa mig.Vi fick en köldknäpp, med lite snö, men de senaste dagarna har varit riktigt sköna. Perennerna står i växthuset, skyddar dem varje natt med att täcka över dem.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Roligt med lite udda tomater. Du har kommit igång tidigt med dina fröer och plantor.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  3. Man kan ALDRIG ha för många tomatplantor :) Kul att testa nya sorter också...lägger namnen på minnet! Idag strålande sol och varmt på ön. Kokhett i växthuset och mina fröer får nog värmeslag där inne!
    Ha en fin fredag...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Heissan Malin, löysin blogisi aivan sattumalta. Etsin blogeista ruosteisia juttuja ja ilokseni satuin sinun blogiisi. Täältähän löytyy vaikka mitä hauskaa. Ethän pahastu, että lisään sinut oman blogini sivuille Ihastuttavia bogeja - osioon? Poistan sen jos se ei käy sinulle. Poikkea vastavierailulla blogiini.
    Hälsningar från Pajupirtti, Kaisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Kaisa! Ilman muuta saat lisätä blogini sivuillesi. Kiva jos löydät jotain kivaa lukemista.Yritin kattoa sinun blogisi myöskin, mutta en päässyt kattomaan..?
      Hyvää viikonloppua!

      Radera
  5. Så fint dina plantor har kommit. Det har varit mycket blåst här i S-holmstrakten och jag bär ut och in. Hoppas vädret kan bli mer stabilt så att fönsterbrädena blir lite mer luftiga.

    SvaraRadera