lördag 18 januari 2020

Tomatfunderingar




Har suttit och funderat och
planerat på årets val av tomatsorter idag.
Bra terapi att drömma sig bort  till sommaren
så glömmer man det råkalla regnet
 och dimman därute en stund...!
Red Profusion ampeltomaten
blev en stor favorit på friland ifjol,
så den vill jag gärna ha igen.
Förutom i amplar ska även en pallkrage fyllas.
Den var verkligen rikbärande och
 söt och god i smaken.


I år ska jag satsa allra mest på redan
 beprövade goda sorter, och begränsa mig
till endast två nya sorter.
 Samt inte låta mig luras av
 tomater med extra lockande utseende.
Som tomaten "Voyage" ovan ,
vacker och speciell i formen,
men ingen vidare smakupplevelse.


"Bumble bee" var en annan ny sort 
jag hade ifjol. Jo... smaken
fick nog helt godkänt, men ,....någon
annan som haft problem med att de satt så hårt fast,
att man nästan hade sönder tomaten innan 
man fick lös den?...
Tveksamt om den blir odlad i år?


Little Sun Yellow däremot
 är en återkommande karamell
som jag haft i många år.
 Den blir bara ca 50 cm hög
 och passar bra i hink 
stående på ett bord eller en stol.
Försöker varje år ha plantor i
olika storlekar i växthuset,
 så har man tomater spridda på alla höjder.


Den nästan svarta "Indigo Rose"
var helt ok i smaken, men tomaterna
tog väldans lång tid på sig att mogna.
Lite svåra också att gissa när de var ätbara.
Att skörda dem helsvarta
lönar sig inte, smaken kom först
 när tomaterna ändrat i färg från svart
till rödrosa aktig undertill.
Lite tagetes och basilika mellan plantorna 
lär det också bli i år.  De ska väl hålla
bort vita flygare och förbättra jorden.

Vilka tomatfunderingar har ni?




7 kommentarer:

  1. Åhh tomater! Bästa! Ja nu längtar man verkligen...
    Little sun yellow är en favorit här också och äntligen är mitt växthus på g så det ska nog testas lite nya sorter i vår!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!
    Odlar mest cocktail och körsbärstomater. Ildi eller Sungold är ett måste. Chocolate cherry brukar det också bli. Förra året hade jag stor skörd av Tumbling Tom, riktigt god. White Cherry gillar jag också. Ola Polka har jag haft några år nu, gillar den. Men det brukar alltid bli några till som jag får av min dotter. Hade Bumble Bee förra sommaren, men minns inte att den var svår att plocka.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! De tre första du nämnde är också måste här. Få sorter som slår deras sötma.
      Ola Polka är okänd för mig, den ska jag notera! Bra med tips på sorter värda att odla.

      Radera
  3. Ser ut som ett trevligt urval med lite av varje. Jag har inte ens börjat med mina tomatval ännu. Det är en vånda som jag drar mig för. Det finns många favoriter och samtidigt är det ju så kul att prova nytt. Jag blev intresserad av din gula dvärg Little Sun Yellow, byter gärna till mig frön om du har. Golden Bumble Bee har jag bara goda erfarenheter av, faktiskt superfavorit, med sin smak och riklighet. Inga problem med att de sitter hårt. Taxi är en annan stor favorit jag haft i många år. Stora gula tomater, goda med toner av citrus på stadig buske som trivs utomhus.
    Allt gott
    /Anette
    anette.brunsell@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Märkligt med mina "Bumble bee" när ingen annan haft det problemet, jag får
      ge dem en ny chans. "Taxi" låter som en intressant sort, har inte haft några stora gula tidigare.Byter gärna frön! Jag mailar dig! :)

      Radera
  4. Vist är det härligt att drömma sig bort. Du funderar på tomater och när jag ser den lilla Tagetesen som tittar fram bland tomaterna så tänker jag - kanske ska prova med en Tagetes. Det får då bli en vaniljfärgad - kan inte gå på orange på en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nej orange hör inte till min favorit färg heller, men de vaniljfärgade blir
      nästan för höga att ha bland tomatplantorna. Får väl hoppas att det småningom förädlas fram vita låga tagetes !

      Radera