tisdag 11 december 2018

Prydnadsgräs


 Trädgårdsfägring kör temat prydnadsgräs denna vecka.
Bra med teman som man kan haka på
 när man själv har ide´torka.
Började leta runt bland fotona
 och märkte att jag har väldigt dåligt
 dokumenterat mina gräs.
 Inte för att jag har så många,
 kanske runt 5-6 sorter men ändå.
 Tydligen är det lättare att fastna
 med kameralinsen bland blommor
 i stället för bland grässtrån...


Men den här grästuvan fanns med iaf.
Sorten är ett japanskt starr "Ice Dance".
Den är nog bland den mest tacksamma sorten 
jag har av prydnadsgräs. Tuvan vissnar inte helt ner under vintern
utan håller sig ganska grön.Till våren kommer en del nya
gröna blad , och man kan klippa bort de fulaste gamla.
I somras hade den fått nya sidoskott som jag tog lös
och kunde plantera som en  ny tuva på ett annat ställe.
För säkerhets skull är tuvorna satta i stora plastkrukor
utan botten för att de inte ska sprida sig för mycket.


Det här gräset har jag inget namn på,
men det vissnar helt ner och börjar om från
början varje år. Brukar ibland plantera det
även i kruka på sommaren. Växer gör det
ganska mycket under en säsong,
så det ska absolut  begränsas i rabatten.





Vill du läsa mera
 om andra gräs
kika in hos
 Trädgårdsfägring


8 kommentarer:

  1. Hej Malin!

    Jag är en stor beundrare av gräs i trädgården, de är stilfulla och eleganta och fungerar dämpande bland blommande perenner. Som du noterat är `Ice Dance´ riktigt spridningsvilligt så det är klokt att plantera det i kruka.
    Det andra gräset kan vara randgräs och det är nog det mest invasiva gräs jag känner till. Jag har tagit bort det, trots att det var planterat med rotstopp så kröp det över hindret. Mycket vackert är det men man får hålla ett öga på det.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! jo det hette nog randgräs. Det är ganska ny i min rabatt, men får nog överväga att ta bort det till våren om det sprider sig så där svårt som du säger. vill inte ha nåt "ogräs " i rabatten!

      Radera
  2. Ja gräs är så vackert, ska nog plantera lite nästa år...bra tips!
    Härliga bilder och jag önskar dig en bra dag :)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Hej Malin!
    Har inget gräs, men nu har jag fått inspiration av alla fina bloggar.
    Det är riktigt vackert.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  4. Randgräset är värre än de flesta andra gräs tror jag men jag har dem absolut. I en rabatt där jag lätt kan hålla den på plats :)

    Jag vet inte varför jag bara tänkte på höga gräs med temat? Kul att du hänger med på TrädgårdsFägring :D

    //Veronica

    SvaraRadera
  5. Fint med gräs och väldigt roligt att 'Ice Dance' växer bra hos dig. Det är ett gräs jag köpte och planterade på sensommaren. Randgräs är väldigt vackert och jag ska fundera på, för framtiden, om jag har ett ställe där det kan få härja :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Ice Dance är en favorit här också, men sprider sig inte alls utan håller sig i tuvorna. Randgräset är desto aggressivare. Vackert med det uppstammade barrträdet också.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Har inte Ice Dance, men känner mig lite sugen på det nu - TROTS att det är så invasivt!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera