fredag 27 april 2018

Fredagkväll och trädgårdsjobb



Vad är väl bättre än
 att varva ner med trädgårdsjobb
en skön fredagkväll och
 helgen väntande framför.
Tillbringade stor del av kvällen  i växthuset
och förberedde utplanteringen av tomatplantorna.
Först blev det kogödsel hämtning
från goda vänner, sen fyllning
av hinkarna med gödsel och mylla.
Nästa vecka ska plantorna ut.
Måste bara skaffa ett termostat till
värmefläkten innan dess. 


Solrosfröna som jag matat fåglarna med
i vinter har jag förvarat i växthuset
och flera frön som trillat ut har grott i värmen.
Kunde inte bara slänga dem ,
de får grönska lite i en kruka och
kanske planterar jag ut dem sen.


Hann också räfsa lite utanför växthuset
 och framför gallerkomposten. 
Passade samtidigt på att provplacera
 var jag ska ha min nya rostiga 
" pytsa" som jag fick av pappa.
Han vet  jag är svag för gamla ting
 som kan användas i trädgården.
Pytsan har en gång i tiden 
använts till  kärning av smör.
I sommar ska den fyllas med blommor.


Upptäckte också när jag räfsade 
att den rosa julrosen "Pink Frost"
överlevt vintern och är full med knoppar.
Ska bli intressant att se den blomma.

Skön helg!

.

2 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Visst är det skönt och avkopplande att vara i trädgården och pyssla. Måste komma ihåg att så solrosor, tack för påminnelsen. Idag har vi haft både regn och hagel, men hoppas helgen blir fin.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!

    Ser ut som om våren kommit till Österbotten nu, härligt. Jag som är pensionär kan ju pyssla hela dagarna med trädgården men just nu önskar jag faktiskt att jag var klar med vårarbetet och städningen men det är mycket kvar. Den sena våren ställer till det och växterna gror och blommar överallt, de struntar i om jag är klar eller inte.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera