torsdag 15 mars 2018

Fortsätter på odlingstemat




Ute är det fortsatt bara vitt så långt ögat når, 
så det blir väl att fortsätta på odlingstemat inomhus
om man ska ha nåt att skriva om.
För nåt år sen hade jag den här yviga ,
otämjda blomman hängande i en ampel på terassen.
En köpt planta som växte  extra bra och fick  
 långa  hängande rankor.
Lejongapsranka, eller varggap?
Är inte hundra på artnamnet på denna,
men de är iaf nära släkt med varandra.
 I år prövar jag driva fram egna
plantor från frö.


Beställde fröna från England
och fick bara det latinska namnet,
(Maurandia wislizensis) så 
är  fortfarande lite osäker på vad jag egentligen sått?
Men sex frön har grott och den största plantan har 
i alla fall börjat få de karakteristiska bladen
som åtminstone påminner om blombladen ovan.
Spännande med plantor man inte vet exakt
hur kommer att se ut.
Får återkomma med bilder i sommar
ifall det nu blir nåt resultat?..



4 kommentarer:

  1. Vilken stor och fin planta du hade! Hoppas du lyckas lika bra själv med uppdrivningen. Ser fram emot att få reda på vad du sått :D
    /Kitty

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!
    Den är vacker, och har en härlig röd färg. Ligger efter med sådderna, men har beställt en hel del nya Dahlior idag. Soligt och fint, men snön ligger kvar.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Oh spännande! Jättefin blomma, den ska jag kolla efter...
    Ute snöar det så den där vårfeelingen vill inte infinna sig.
    Ha den bästa av lördagar nu!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Jag sådde lejongapsranka i fjol i olika lila och vita nyanser. En väldigt tacksam växt som jag aldrig har sett ute i någon handelsträdgård, men den kanske finns på vissa ställen eftersom du hittade den. Påminner mig nu att jag tog några frökapslar från den. Ska se om jag hittar den och så i år igen - tack för påminnelsen !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera