måndag 1 januari 2018

Lockande frökataloger


Nytt år och nya odlingsmöjligheter.
I mellandagarna damp det ner
flera olika frökataloger i postlådan.
Taktisk tidpunkt av fröfirmorna,
lagom till nyårsledigheten när folk har tid 
att sitta och planera och bläddra i dem.
 Dessutom när odlar suget håller på att
vakna igen, är det inte alls svårt att
klicka hem för mycket frön ...


Har redan beställt en del ,
men lite frön till ska det bli.
Försöker dock i år att lämna bort en massa perennafrön. 
Många perenner jag försökte mig på ifjol,
lyckades inte alls. Den enda som riktigt nådde "vuxenstadiet"
 och blommade var Bergnarven (ovan).


Isopen sådde jag för två år sen, 
 den  plantan överlevde bra och blommade ifjol. 
Den ska jag  kanske så mera av ändå,
den är en bra ersättare för lavendeln som 
inte riktigt klarar vintrarna  här. 


Av sommarblommorna
blir det nya rosa krassblandningar,
som jag hoppas i år faktiskt ska bli rosa..
Chokladblomma, vildböna och
 rosenskära ska också prövas.
Sen ett måste varje år, 
några nya tomatsorter .
Det håller på att börja klia i fingrarna...

3 kommentarer:

  1. Godt nytt hageår! Er det ikke deilig å begynne drømmer og planer frem mot våren. Til å bli helt yr av. Mine fingre klødde så voldsomt, så tre bestillinger av frø har allerede gått:)
    Hilsen Jannicke

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!
    Frökataloger är alltid kul. Fick en hel del frön i present, men lite till skall det bli. Hoppas få rikligt med luktärter, då de inte lyckades förra sommaren. Skall också prova Zinnia för första gången.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  3. Ja det är kul att se vad som finns bland alla fröer. Har beställt lite redan men ska försöka begränsa mig i år. Allt blir ju inte så bra heller, som du skriver, men man vill ju gärna prova nya saker ändå. Hoppas du ska få fina sådder.
    //Helene

    SvaraRadera