tisdag 19 september 2017

Prydnadshallon , nej tack



En växt som aldrig någonsin
kommer på nytt i min trädgård är
prydnadshallon. Hade jag vetat när jag satte dem 
för typ tio år sen att de sprider sig så enormt via rotskott,
hade jag aldrig ens tänkt tanken.
Och vilka rötter sen, stora hemska klumpar...
 Det gick åt ett antal timmar under sensommarn
 med att gräva bort dem och dra upp rötterna . 


Skam den som ger sig, efter mycket slit
tror jag nästan jag lyckades få upp de mesta .
Eventuella små skott som kan dyka upp
i efterhand är lättare att få bort när det stora
huvudrotsystemet är borta.
Och det bästa av allt,
 jag fick plötsligt en ny rabatt att fylla.


I den största uppgrävda gropen 
hamnade ett Valnötsträd som jag
rätt länge velat ha. Ska bli intressant
att följa  och se hur det artar sig.


I resten av rabatten sattes många
  höga Caradonna salvior, brokbladig lungört,
höstsilverax och vit rudbeckia .
Här har redan salviorna blommat ut, 
medan rudbeckiorna ännu är ganska fina.
Nu ska bara en massa alliumlökar 
ännu planteras dit så tror jag den är klar,
 för i höst ialla fall...


4 kommentarer:

  1. Hej Malin!

    Jag gissar att det är samma växt som i Sverige säljs som rosenhallon. Många som planterat den har fått ett riktigt elände med spridningen. Bra att du inte gav upp, trägen vinner. Jag har nolltolerans mot invasiva växter, kollar noga om det är en okänd växt innan jag sätter den i jorden.

    Valnötsträd är oerhört vackra och ståtliga. Snabbväxande är de också så inom ett antal år kommer du att ha ett riktigt stiligt träd på platsen.

    /Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!
    Ibland blir det inte som man tänkt sig, hoppas du fick upp det mesta av rötterna. Valnötsträdet låter intressant, ser riktigt fint ut.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Ja man lär sig med tiden och bra att du var noga nu, det har du säkert igen sedan. Väldigt vackert med ett valnötsträd. Och att ha plats för ett så stort träd.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Hej Malin

    Kul med ett valnötsträd, kanske du också kommer att få nötter? Det får vi här:)

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera