torsdag 11 augusti 2016

Torr fulhörna




Att bo mitt i skogen har sina för och nackdelar.
Jag stor trivs här och vill inte bo nån annanstans,
men har man  planteringar i skogskanten får man räkna med
att lingon och blåbärsris tränger sig  in i rabatterna
förr eller senare. 
Som här i den här fulhörnan där perennerna 
kämpat länge för överlevnad.
I våras tog jag bort alla växter och grävde upp
hela rabatten. Satte markduk under
och i med kompostjord och ny mylla.


Nu har de flesta växterna fått
ny kraft  och börjat växa till sig.
Kompostjorden gjorde susen.
Lite tomhål finns det ännu som så småningom
ska fyllas. Läget här är så torrt
så det blir nog mest att utöka i Sedum samlingen.
Växtstödet bakom fick sig också en liten uppiffning.


Där klättrar nu en klockranka,
men den är rätt sen så
 jag tror inte den kommer att hinna blomma.


Sedum eller kärleksörten är
så tacksam i torra lägen. därför en stor 
favorit här. Dessutom är den ju
vacker ända från våren tills frosten tar den.


 Hittar jag nya eller udda sorter handlar jag alltid 
hem ett exemplar.
Ovan ussuriskt sedum med gröna och vinröda
flammiga blad.


Nyaste tillskottet " Autumn charm"
som blivit nerjordad av allt ösregn.

2 kommentarer:

  1. Så bra det blev lite ompyssling gör ofta susen. <sedum gillar jag med. och det finns ju så ,många sorter att välja på. Det är kul att ha vissa växter som man letar efter.
    Ha det gott och hoppas du får lite sol och lite regn på dig Det mår vi bra av
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Hej Malin! Fint klätterstöd, jag har provat klockranka för tredje året nu, men jag tror att det får vara nog. Första året blev det inga blommor, andra året två, och nu ser jag inget tecken på någon blomma. De är ju väldigt vackra, men verkar inte trivas hos mig.
    Fulhörnan får du döpa om, för det är ingen fulhörna längre.
    Ha det fint / Marika

    SvaraRadera