fredag 3 september 2021

Doft av höst och Törnrosas kjortel




Det är höst i luften och värmen
har bytts ut mot kyliga svala vindar.
Trädgården är våt och fuktig och
och det doftar starkt av höst.
Jag gillar höstmornar när solen sakta stiger
 och kastar ett vackert sken.


Färgerna upplevs klarare och starkare
än mitt på dagen.
Törnrosas kjorteln som jag drev upp
från frö har levererat fint hela sommaren.
Hundratals mörkrosa klockor med vinröd mitt
har mött en utanför växthuset varje dag .


Även den som vuxit på insidan är stor
och har sökt sig långt iväg från sin spalje´.
Har blivit riktigt förtjust i denna klängväxt,
om man bortser från hur mycket den skräpar...

Skön helg!

4 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Den är riktigt fin. Har aldrig provat så den, har fått för mig att den är svår. Kanske skall byta ut klockrankan som inte vill blomma, och göra ett test med den.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det ljuvliga dagar just nu, bästa tiden tycker jag...
    Så fin blomma och vilken växtglädje. Du får stå ut med att den skräpar lite :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Cieszę się, ze tu zajrzałam. robisz piękne zdjęcia w ogrodzie. Cudowna atmosfera.

    SvaraRadera
  4. Min favoritblommiga älvklänning. Varje vår måste jag så fröna och jag får njuta av de vackra blommorna långt in på hösten.
    Hälsningar till dina blommor och en varm kram till dig. Kaisa

    SvaraRadera