fredag 31 januari 2020

Rudbeckior på gång





 Små späda sommarrudbeckia 
plantor är redan på gång bland sådderna.
Det låter tidigt javisst,..men
i år vill jag inte de ska blomma 
först i augusti som sist, utan
gärna redan i juli!


De här små raringarna växer
långsamt och behöver god tid på sig innan
de bildar knoppar och startar blomningen.
Toppar man dem dessutom när de är små
 får man vänta ännu längre.


Som tur bokför jag alla sådder år efter år,
så man kan kolla bakåt i anteckningarna
och justera såtiden, för att kanske kanske lyckas
 få bättre resultat nästa gång.


Alla bilder av rudbeckiorna här är
av sorten "Ruby Ruby". De varierar
mycket i färgen, allt mellan rosa,
aprikos, rost och vinrött.
I år har jag tyvärr inte fått tag på frön
 av denna sort, utan sått  "Sahara" istället.
Sahara har lite motsvarande färger,
också jättevackra, men de blir
 betydligt högre,ca 60 cm.
Jag gillar låga stabila sorter. 



Det harmar mig att jag inte tänkte på
att ta  frön från Ruby Ruby
när jag hade dem både i rabatter
och krukor för tre somrar sen.
De blommade så tacksamt
 ända tills frosten tog dem.
Måste försöka minnas ta frö av årets
 rudbeckior, om de blir till nåt?..


8 kommentarer:

  1. Gratuluję wysiewów i życzę powodzenia w efektach!
    Moje wysiane rudbekie niestety nie powtórzyły cech.

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!

    Trevligt när det gror i krukorna. Jag antar att dessa rudbeckior är ett-åriga och inte perenna. Jag har aldrig sått rudbeckior men har en hel del som återkommer varje år. När rudbeckiorna blommar då är det fjärilfestival i trädgården.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jo dessa odlas bara som ettåringar! Har nog också av perenna rudbeckia eller solhatt som de också kallas. De älskas också av fjärilarna!

      Radera
  3. Så fina! Härliga färger! Ja vissa blommor fastnar där i hjärtat :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Hej Malin!
    Den var riktigt vacker din Ruby, har frön till Sahara, den är ganska lika i färg. Jag vill gärna ha blommor som blommar sent på hösten, så jag väntar med sådderna ett tag till.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  5. Hei!
    Jeg hadde ikke tenkt å så dem ennå, men nå skal jeg så noen i morgen. De er vakre.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  6. Underbar färg. ja, snart börjar såtiden men jag väntar lite innan fönster bräden blir fulla med små krukor. Kommer "snöa in" på Zinia som jag lyckats med så fint. De blir som små buskar när man toppar dem.

    SvaraRadera
  7. Jag har hört att Sommartudbeckia i alla fall inte sätter blom förrän senare på sommaren då blomningen aktiveras av färre timmar dagsljus. Spännande att höra om du lyckades. Med vänlig hälsning, Sara

    SvaraRadera