lördag 29 juni 2019

Från hjortronkart till tomat




I växthuset frodas tomatplantorna.
Det ganska "lagom" vädret ute 
gör att temperaturskillnaderna på
natt och dag där inte blir allt för stora,
vilket plantorna uppskattar.
Ifjol i hettan drabbades en del
 sorter av pistillröta.


Intressantast är alltid att följa de nya
tomatsorterna man provar.
Sorten "Voyage" tex  som ska bilda klyftor
som man kan plocka av, är redan på god väg.
Men nu just liknar de mest hjortron kartar...


"Indigo Rose" tomaten, kanske den
 mörkaste  tomaten av dem alla,
börjar  sakta men säkert ändra i färg .
När den är mogen
 ska den vara nästan hel svart.


Trivs i värmen gör också de
 ( ännu icke artbestämda ) växterna
 som planterades från frö i vintras.
Syns till höger på bilden.


De har blivit meterlånga
och bara fortsätter sträva uppåt.
Ännu syns inga början 
till några knoppar iaf.
Återstår att se om det blir några?..



4 kommentarer:

  1. Kul att prova nya tomatsorter. Hoppas de blir bra. Har börjat skörda mina första tomater denna för några dagar sedan.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  2. Voyage är ju verkligen spektakulär, men vet du om den är god också? Så mysigt du har di i växthuset och fint fotat.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är första året jag odlar den, så jag vågar ännu inte säga om den är värd att prova! Men hoppas den är god! Får återkomma sen..! :)

      Radera
  3. Hej Malin!
    Mina tomater bor i en djungel just nu, tänk att jag inte lär mig att begränsa mig. Indigo rose är en favorit. Voyage tror jag att dottern har odlat, ser så spännande ut, nästan som klyftor.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera