torsdag 20 juli 2017

Växthuset krymper




Det växer så det knakar i växthuset,
snart får jag nästan själv inte plats.
Håller växthuset på att krympa månne
eller har jag igen sått lite för många tomatplantor..?..
Eller skyller vi på vädret kanske, 
för jag hade tänkt flytta utomhus en del hinkar
 med ampeltomaterna Tombling Tom,
 det är de som  nu upptar mest plats därinne.


De blev alldeles enorma och mycket buskigare 
än jag trodde de skulle bli.
Man lär sig nåt nytt varje gång man prövar nya sorter.


Men som sagt när det inte ens orkar upp till femton
grader inne i växthuset idag och de senaste dagarna,
 är det ganska onödigt att förflytta något till utsidan .
Och var är solen, nu finns massor
 av tomatkartar (och semesterfirare)
som längtar efter sol och värme.


Den enda som börjat visa färg ännu
är Roman Candle , också ny för i år.
Väntar alltid på att få provsmaka de nya sorterna.
Många gånger blir  de bara prövade ett år
sen får de ge vika för andra godare sorter.


Får se hur det går med White Cherry  , (vit körsbärstomat)
som jag kämpat och sått frön flera år
 utan att få någon planta.
Nu har jag kommit så långt så de två plantor
som äntligen grodde har kartar.
Är de goda ska jag minsann spara frön
så jag har många år framöver.
I bakgrunden en stor vit passionsblomma
som envisas med att inte ens blomma ännu...


I andra hörnet börjar clematisen " Saladus " slå ut 
med vita blom som nästan skiftar i ljuslila
i ett visst sken. Den får snällt samsas om utrymme
bredvid  malabarspenaten.


Malabarspenaten som inte skäms för att
breda ut sig och slänga iväg sina rankor
så långt den bara hinner.

3 kommentarer:

  1. Så frodig og lekkert du har det i veksthuset ditt!

    Hilsen Jannicke

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!
    Tänker varje år att jag inte skall så för mycket, men så blir det inte. Har flyttat ut en hel del tomatplantor, och paprikaplantor. Har svårt för att kasta bort överblivet. Inne finns det en hel del gröna tomater, ute tar det längre tid, men det finns en hel del blommor. Vi har otroligt varmt, så det blir säkert moget ute också.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Småler lite grann! Känner igen det där med att växthuset krymper och en passionsblomma som inte blommar...näe nu får sommaren skärpa till sig lite och leverera :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera