söndag 30 juli 2017

I köksträdgården




I den lilla köksträdgårds avdelningen har
äntligen de mörka sockerärterna "Shiraz" 
börjat skymta fram .
Sena är de i år som allt annat
fast jag sådde vanlig tid i maj.
Hoppas de är lika söta i smaken som 
utlovas.


Inte bara skidorna är dekorativa utan 
även blommorna är vackra, påminner om luktärter.
Långa blir de också. 
Efter gårdagens blåst hade endel
av dem vikit sig dubbelt
och jag fick binda upp dem 
mot längre stödkäppar.
Svårt att hitta optimala "klätterställningar
för ärterskidor. 
Vad använder ni?


Svartkålen, den har blivit jättestor
och inte ens några kålmaskar syns till ännu.
Jag som är så dålig på att tillreda kål,
och sådde den mest som dekoration.
Nu får jag nog googla några recept
så jag kan ta den till vara .


Morötter däremot de används minsann.
Mest som färska och rårivna.
I år blev det tre olika sorter
Sugarsnax, Deep Purple och Solar Yellow.
Måste ju bara gallra några så jag fick kika på dem.
De röda hade en riktigt söt smak.
Men nu blir de nog att börja vattna dem så de hinner 
växa till sig ordentligt. 
Här är så torrt överallt igen,
ett nattligt regn vore välkommet.



2 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Mina Blauwshocker ärter har också vackra blommor och blå ärtskidor. De får klättra mot ett egengjort torn som jag gjort av långa pinnar, ett torn av pil som jag köpt, samt ett hönsnät. Tror vi har samma sorts morötter, köpte färggranna fröer, har inte sett hur de växer, men kanske skall göra det.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Hei!
    Det er nesten undrer som skjer i kjøkkenhagen. Det vokser mat, deilig. Til å støtte opp erter bruker jeg kvister med mange greiner, så at de fanger opp skuddene. Hasselgreiner er fine.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera