måndag 8 augusti 2016

Gentiana


Det finns en skara oerhört tacksamma perenner 
som bara  kör på år efter år.
 Som aldrig  klagar om för vått eller torrt,
 för kallt eller varmt utan
bara är förnöjd över att få finnas till.
Till den skaran hör nog den här gentianan.


Den var bland de första perennerna jag skaffade till
den första perenna rabatten jag anlade här för
sisådär snart 15 år sen. 
Många andra perenner har dött eller bytts ut
men den här den bara hänger med.


Getingarna verkar gilla den också,
  kanske har den något sött och gott att bjuda på.
Eller så är de bara törstiga och 
förser sig av vattendropparna.


I helgen fick jag nu en ny gentiana av mamma,
 plus en massa andra nya perenner
hon shoppat  i Sverige.
En kungsgentiana, och den är vit
men står  ännu bara i knopp. 
Hoppas den är lika levnadsglad som den blåa.


1 kommentar:

  1. Håller med. Har åxå en blå och haft den vita men den gillade inte min trädgård. Har bestämt att jag ska försöka på ett annat ställe igen den är så fin.
    Ha det got och njut de få fina dagar som är.
    kram Meta

    SvaraRadera