torsdag 18 februari 2016

Slingrare





Brukar varje år försöka driva upp en ny slingerväxt.
Tänkte i vår prova den här sorten Ipomoea.
En vinda  `White feather` med flikiga blad
och stjärnlika vita blommor.


Här några varianter jag haft tidigare.
Vita svartögat , en stor favorit,
här i växthuset. Men där fick den  för varmt
och fick bladlöss, åkte sen på utsidan där den 
trivdes bra resten av sommarn.




Här en  Ipomoea `Sunrice Serenade,`
 alltså Blomman för dagen.
Växte bra men kanske fick den för mycke gödsel 
för bladen blev mera än blommorna.


Svartöga `Salmon Shades`tror jag den här hette.
Starkt och kraftig växsätt, med aprikos gulskiftande
blommor.


Ännu en Ipomoea, minns inte
sortnamnet på denna. Starkt blå 
med lite rödlila strimmor , en blomma som syns. 

För övrigt är slingrare rätt så lättodlade, bara de
får ordentligt med näring och förstår lagom med vatten
så kan de bli hur stora som helst.




3 kommentarer:

  1. Jättefina! Själv sår jag alltid törnrosas kjortel.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Köynnökset on kyllä tosi kivoja. Mä olen kasvattanut vain perinteistä oranssia mustasilmäsusannaa. Nuo sun lajikkeet on kyllä tuhannesti tyylikkäämpiä :D Vielä ehtisi mustasilmäsusannan kanssa jos kipaisisi nopsaan siemenet.

    SvaraRadera
  3. Så fina, du lockar mig att prova, är inget vidare på sådder. Den vita skall jag prova.
    Ha det fint!
    Marika

    SvaraRadera